کد خبر: ۸۱۸۵
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

گره‌گشایی‌های کوچک اما اثرگذار

زهرا موسوی یکی از خیران محله بهشتی عقیده دارد وظیفه هر فردی است که قدمی برای بهبود وضعیت محله خود بردارد.

خیر‌رساندن به مردم، مرام و مسلکی است که از آغاز جوانی همراهش بوده است. بیست‌سالی می‌شود که کمر همت بسته تا به هر طریقی که از دستش ساخته است، قدمی برای هم‌محله‌ای‌های خود بردارد. کافی است نامش را در محله بهشتی بیاورید تا همه اهالی از او به‌عنوان بانویی گشاده‌رو و گره‌گشا یاد کنند.

زهرا موسوی ۵۴‌بهار رنگارنگ را پشت سر گذاشته است و عنوان بانوی فعال فرهنگی محله را دارد و نماینده تشکل‌های مردمی در شورای اجتماعی محله شهید‌بهشتی است. راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه، برگزاری کلاس‌های ورزشی، دایر‌کردن بازارچه کارآفرینی و تهیه جهیزیه، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های اوست.

 

ایده‌های نو برای درآمدزایی مسجد

از همان هنگام که بچه‌هایش کوچک بودند تا الان که هر‌سه فرزندش سروسامان گرفته‌اند، هیچ‌گاه نمی‌توانست در خانه بنشیند و بی‌تحرک باشد. حضور در اجتماع و فعالیت‌های فرهنگی برایش مهم بود. از‌آنجا‌که رفت‌و‌آمدش به مسجد پنج‌تن محله زیاد بود، هرگاه برنامه‌ای در مناسبت‌های مذهبی برپا می‌شد، داوطلب می‌شد تا از جان و دل کمک کند.

زهرا‌خانم آرام و شمرده با همان لبخند همیشگی که روی صورت دارد، از آن روز‌ها یاد می‌کند؛ «سال ۸۳ دانشجوی رشته معارف اسلامی بودم. هم‌زمان افتخار خادمی حضرت‌رضا (ع) را هم داشتم، اما همیشه یک پایم مسجد بود. آن زمان مادر شهیدان خلیلی فرمانده بسیج خواهران پایگاه شهیدمصطفی‌زاده بود. روزی به مادرم گفته بود که به زهرا بگویید به مسجد بیاید؛ کارش دارم. روز بعد خدمت او رسیدم. پیشنهاد کرد جانشین فرمانده پایگاه شوم.»

با وجود مشغله زیادی که داشت، قبول کرد و مدتی بعد هم مسئول کانون فرهنگی هنری رسالت مسجد پنج‌تن شد. او که ایده‌هایی جدید و ناب برای کانون داشت، توضیح می‌دهد: پیشنهاد کردم با دایر‌کردن برنامه‌هایی پرمخاطب‌تر، هم نیاز بانوان محله را پوشش دهیم و هم منبع درآمدی برای مسجد داشته باشیم.

اولین اقدام آن‌ها برگزاری کلاس‌های هنری و آموزشی در تابستان بود؛ «با‌توجه‌به درخواست‌های بانوان در‌کنار کلاس‌های تربیتی مانند مهارت‌های زندگی، تربیت فرزندان و... کلاس‌های هنری را با کمک مربی‌هایی که ساکن محله هستند، برگزار کردیم.»

 

گره‌گشایی‌های کوچک اما اثرگذار

 

پنجشنبه‌های ۱۰ هزار تومانی

طرح پنجشنبه‌های ۱۰‌هزار‌تومانی زهرا‌خانم در محله معروف است. حرفش را که پیش می‌کشیم، توضیح می‌دهد: یک کارت بانکی مخصوص این کار کنار گذاشته‌ام و شماره آن را به اهالی داده‌ام تا هر‌کس از مبلغ ۱۰ هزار‌تومان تا هر میزان که دوست دارد، در روز‌های پنجشنبه برای خیرات درگذشتگانش واریز کند. در پایان ماه با مبلغی که جمع شده است، بسته معشیتی تهیه می‌کنم و به نیازمندان می‌دهم.

او که از ابتدای شکل گیری شورا‌های اجتماعی محلات، عضو فعال شورای محله شهید‌بهشتی بوده، به‌خوبی به مشکلات و مسائل محله‌اش واقف است و می‌داند مسائل و دغدغه بانوان چیست.

زهرا‌خانم در این مسیر گام‌های خوبی برداشته است، مانند دیدار با خانواده شهدا در ماه، سر زدن به سالمندان محله، برگزاری جشنواره غذا در مسجد، برگزاری جشن و دیدار با دختران در روز دختر. او همچنین بازوی کمکی شورای اجتماعی محله در پویش‌های مردمی مانند کمک به زندانیان جرائم غیرعمد و کودکان بازمانده از تحصیل بوده است.

زهرا‌خانم عقیده دارد هر فردی در اجتماع وظیفه دارد از هر طریقی که می‌تواند، گامی درراستای بهبود وضعیت محله، شهر و کشور بردارد و این وظایف ممکن است کوچک، اما اثرگذار باشد. یکی از اهداف او، تأمین نیاز‌های اهالی محله از‌طریق جذب جوانان به مسجد و اجرای ایده‌های جدید است و برای تحقق این هدف هم برنامه‌هایی در آینده دارد.

 

وقتی زهراخانم مربی شد

حدود پنج‌شش‌سال پیش بود که شهرداری برای برگزاری کلاس ورزش، مربی به مسجد فرستاد. استقبال خوبی از‌سوی بانوان صورت گرفت، اما به‌دلیل مسافت و مشغله کاری، حضور مربی بعد‌از چند جلسه کم‌رنگ شد.

بازخورد‌های خوبی که از بانوان می‌گرفتم، برایم اهمیت داشت؛ جملاتی مانند اینکه با ورزش روحیه بهتری برای اداره امور خانه دارند

زهرا‌خانم که خودش از سال‌ها قبل به ورزش پیلاتس و یوگا پرداخته بود و مدرک مربیگری پیلاتس داشت، تصمیم گرفت برگزاری این کلاس‌ها را برای اهالی محله خود برعهده بگیرد؛ «بانوان تازه به کلاس‌ها عادت کرده بودند و اینکه برنامه یک‌باره لغو شود، چندان جالب نبود. چند‌جلسه به‌صورت تمرینی حرکات را به آن‌ها آموزش دادم تا اینکه به پیشنهاد همین بانوان کلاس را ادامه دادم.»

به‌جز ایام شیوع بیماری کرونا این کلاس ورزشی تاکنون، همچنان سه روز در هفته دایر بوده است. زهرا‌خانم مبلغی جزئی از برگزاری این کلاس دریافت می‌کند و بیشتر هزینه ثبت‌نام صرف امورات مسجد می‌شود؛ «بازخورد‌های خوبی که از بانوان می‌گرفتم، برایم اهمیت داشت؛ جملاتی مانند اینکه با ورزش روحیه بهتری برای اداره امور خانه دارند یا اینکه مشکلاتی مانند گودی کمر و پادرد برخی از آن‌ها برطرف شده است.»

در روزگاری که تهیه وسیله‌ای که در خانه خودت خراب می‌شود، سخت به نظر می‌رسد، زهرا‌خانم با کمک خیران و نیکوکاران محله برای جوانانی که تصمیم گرفته‌اند خانواده تشکیل دهند، اما تمکن مالی ندارند، اسباب زندگی تهیه می‌کند؛ «این جوانان هم مانند فرزندان خودمان هستند؛ باید حمایتشان کنیم تا بتوانند زندگی مشترک خود را زیر یک سقف شروع کنند. البته در تهیه جهیزیه چندنفر از بانوان مسجدی همراه هستند و من تنها گوشه‌ای از کار را می‌گیرم.»

 

گره‌گشایی‌های کوچک اما اثرگذار

 

برپایی ۲۶ بازارچه کارآفرینی

از سال‌ها پیش، هرزمان برای اقامه نماز جماعت به مسجد می‌رفت، بانوانی را می‌دید که همراه خود محصولاتی را برای فروش به مسجد می‌آورد‌ند، از سبزی خشک گرفته تا پوشاک. با درک این موضوع که آن‌ها دغدغه تأمین مخارج زندگی خود را دارند، با هیئت‌امنای مسجد، جلسه‌ای گذاشت و پیشنهاد برپایی بازارچه‌ای برای بانوان کارآفرین را داد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

زهر‌اخانم توضیح می‌دهد: از سال‌۹۸ دوشنبه‌های اول ماه شمسی به برگزاری بازارچه اختصاص یافت. فراخوانی دادم و گفتم هر خانمی که تمایل داشته باشد، می‌تواند برای فروش محصولات خود در مسجد حضور یابد. مبلغ اندکی به‌عنوان ورودی از آن‌ها گرفته می‌شود و جالب است که بعد‌از برپایی ۲۶ بازارچه، هر ماه تعدادی خانم جدید درخواست شرکت در این بازارچه را دارند.

او همچنین مسئولیت صندوق قرض‌الحسنه‌ای را قبول کرده است تا گرهی از کار افرادی که مشکل مالی دارند باز شود؛ «سابقه فعالیت این صندوق به ۲۵‌سال پیش بازمی‌گردد. چند‌سالی به مسئول صندوق کمک می‌کردم تا‌زمانی‌که گفت حساب‌و‌کتاب‌کردن برایش سخت است و این مسئولیت را به من سپرد.

از ۳‌میلیون وام شروع کردیم و الان ۱۰۰‌میلیون به‌صورت دو‌ساله بدون دریافت هیچ کارمزدی وام می‌دهیم. به‌دلیل درخواست‌های زیاد دو صندوق تشکیل شده است که یکی از آن‌ها پنجاه‌عضو و دیگری ۷۵‌عضو دارد.»

* این گزارش سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۳ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر